Norsk Kaninforum: kaninunge med stygg infeksjon i øyet - Norsk Kaninforum

Hopp til innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emne

kaninunge med stygg infeksjon i øyet

#1 Bruker er avkoblet   vistasol 

• Nykommer
  • Ikon
  • Gruppe: Medlem
  • Ble med: 26-July 10
  • Navn:Kristine Walle

Postet 31 July 2010 - 15:11

Hei, har et kull med rex kaniner som nå er 2 uker gamle, merket i forgårs at den ene ungen i kullet ikke hadde åpnet ene øyet sitt, men at det isteden hadde dannet seg en innvendig byll med puss der,skylte godt med sterilt vann og det gikk da hull på byllen. Vasket så litt med streilt nacl. Jeg begynnte med kloramfenikol igår kveld, og vil dryppe ganger 2 nå frem til mandag samt vaske og stelle det sterilt utenom. På mandag tar jeg seff den lille til dyrlege når det åpner om ikke det ser bedre ut.

mitt spørsmål er... den lille har ikke åpnet det øyet enda (det andre er helt bra) kan det være det er noe annet enn en infeksjon? Har dere erfaringer her? Jeg er ganske ny med små kaninbebisser, og vil jo gjøre det best mulig for den lille.... har dere noen tips?

alle de andre i kullet er helt fine

#2 Bruker er avkoblet   Røisli`s kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri
  • Ble med: 02-July 09
  • Navn:Tina Røisli

Postet 31 July 2010 - 15:22

Se innleggvistasol,på 31 July 2010 - 16:11, sa:

Hei, har et kull med rex kaniner som nå er 2 uker gamle, merket i forgårs at den ene ungen i kullet ikke hadde åpnet ene øyet sitt, men at det isteden hadde dannet seg en innvendig byll med puss der,skylte godt med sterilt vann og det gikk da hull på byllen. Vasket så litt med streilt nacl. Jeg begynnte med kloramfenikol igår kveld, og vil dryppe ganger 2 nå frem til mandag samt vaske og stelle det sterilt utenom. På mandag tar jeg seff den lille til dyrlege når det åpner om ikke det ser bedre ut.

mitt spørsmål er... den lille har ikke åpnet det øyet enda (det andre er helt bra) kan det være det er noe annet enn en infeksjon? Har dere erfaringer her? Jeg er ganske ny med små kaninbebisser, og vil jo gjøre det best mulig for den lille.... har dere noen tips?

alle de andre i kullet er helt fine

Jeg pleier alltid å åpne øynene på mine om de ikke har åpnet dem selv ved ca 12 dagers alder :) Om de ikke åpner øynene innen de er ca 2 uker kan de bli blinde, så derfor åpner jeg de alltid på den 12 dagen slik at jeg er sikker på at de har åpnet øynene helt til da :) Er andre som er imot dette, men dette har jeg gjort i over 5 år nå og aldri hatt problemer med det :) Har aldri hatt noe verk eller betennelser :)

#3 Bruker er avkoblet   Lilliot 

• Lilliot Hauknes
  • Ikon
  • Ble med: 09-September 05

Postet 31 July 2010 - 15:33

Det kan gå båda vägarna, detta, men kan du kontrollera ögonfransarna på ungen, har upplevt en gång på ett par ungar i en kull att de hade ögonfransar som växte innöver och skapade irritation på ögat.

Annars är det bara att fortsätta att hålla ögat öppet och rent.

#4 Bruker er avkoblet   Lysfjords kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri
  • Ble med: 25-May 04
  • Navn:Sølvi Lysfjord

Postet 31 July 2010 - 15:35

Jeg synes det er tidlig å hjelpe til å åpne øyne på kun 12 dager gamle unger. Jeg åpner først på 15. dag dersom jeg ser at et og annet øye ikke har åpnet seg av seg selv. Hos meg åpner ungene normalt øynene mellom 10 - 14 dager gamle. Dersom ikke øyne har åpnet seg innen 3 uker etter fødsel, blir kaninen blind.

Innlegget er redigert av Lysfjords kaninoppdrett: 31 July 2010 - 15:40

#5 Bruker er avkoblet   vistasol 

• Nykommer
  • Ikon
  • Ble med: 26-July 10
  • Navn:Kristine Walle

Postet 31 July 2010 - 15:36

tusen takk for svar... bløtet skikkelig med sterilt vann nå og fikk åpnet øye, er godt rød rundt øyet, men nå fikk jeg hvertfall dryppet antibiotikaen rett på det betente....

håper det ordner seg :-)

hehe, tenkte jeg muligens skulle ta kaninen med på legevisitten neste gang og få legene til å se på ham :p lurer på hva de hadde tenkt.. (jobber som sykepleier)

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emne