Sitat
jeg søker chinchilla for å avle med japaner, for så å prøve å få frem sort/hvit japaner.
jeg har før klart (med et "uhell") å få frem sort/hvit japaner unger med gul/sort japaner far og vilgrå mor med chinchilla gener.
jeg har nå lyst å prøve å få frem kull i sort/hvit igjen, men tror det vil være lettere uten vilgrå innblandet, og heller med en chinchilla med japaner gener+japner.
men jeg benytter sjansen til å spørre om hva den beste måten å få frem sort/hvit japaner er ?
det fins tydligvis mange måter å få frem dette på, jeg fant blandt annet dette kullet på finn.no, og når jeg spørte om bilde av foreldrene var faren brun zobel og moren vilblå. http://www.finn.no/f...nnkode=23359694
jeg har før klart (med et "uhell") å få frem sort/hvit japaner unger med gul/sort japaner far og vilgrå mor med chinchilla gener.
jeg har nå lyst å prøve å få frem kull i sort/hvit igjen, men tror det vil være lettere uten vilgrå innblandet, og heller med en chinchilla med japaner gener+japner.
men jeg benytter sjansen til å spørre om hva den beste måten å få frem sort/hvit japaner er ?
det fins tydligvis mange måter å få frem dette på, jeg fant blandt annet dette kullet på finn.no, og når jeg spørte om bilde av foreldrene var faren brun zobel og moren vilblå. http://www.finn.no/f...nnkode=23359694
Genkode for homozygot svart/hvit japaner: achi achi bjbj CC DD GG / gg (godkjent variant)
Svart/hvite "zobel"japanere har genkode amam ellers alt likt (ikke godkjent variantfor utstilling). Og her vil du også kunne få fram en ujevn bruntonet maske i tillegg.
For å få fram svart/hvit japaner trenger du chinchillagenet achi. Denne finnes på fargen chinchilla og white i svart, samt scwarzgrannen og sallander. De to sistnevnte har også dobbelt gult bb, så her vil du få fram japaner svart/hvit med en gang. Problemet er også her at det nok ikke finnes mange dv.vedder schwarzgrannen eller i sallander, og sallander kan til forveksling ligne brun siameser.
Svart/hvit japaner er ikke godkjent i white varianten med go, og du kan da få problemer med evt hvite stikkelshår. Så det beste for deg er jo å få tak i en ren chinchilla dv.vedder (gjerne med gulanlegg). Men jeg er redd det ikke finnes så veldig mange av dette i Norge.
Men det viktigste for deg er å få tak i emner for å starte, så jeg ønsker deg lykke til.
Innlegget er redigert av Lysfjords kaninoppdrett: 31 July 2010 - 12:13

Logg inn
Registrer
Hjelp

Multisitat