Norsk Kaninforum: Svart/hvit japaner og genkode - Norsk Kaninforum

Hopp til innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emne

Svart/hvit japaner og genkode

#1 Bruker er avkoblet   Lysfjords kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri
  • Gruppe: Medlem
  • Ble med: 25-May 04
  • Navn:Sølvi Lysfjord

Postet 31 July 2010 - 12:11

Ainas Hermelinoppdrett skrev under "Kaninmarked":

Sitat

jeg søker chinchilla for å avle med japaner, for så å prøve å få frem sort/hvit japaner.
jeg har før klart (med et "uhell") å få frem sort/hvit japaner unger med gul/sort japaner far og vilgrå mor med chinchilla gener.
jeg har nå lyst å prøve å få frem kull i sort/hvit igjen, men tror det vil være lettere uten vilgrå innblandet, og heller med en chinchilla med japaner gener+japner.

men jeg benytter sjansen til å spørre om hva den beste måten å få frem sort/hvit japaner er ?
det fins tydligvis mange måter å få frem dette på, jeg fant blandt annet dette kullet på finn.no, og når jeg spørte om bilde av foreldrene var faren brun zobel og moren vilblå. http://www.finn.no/f...nnkode=23359694

Genkode for homozygot svart/hvit japaner: achi achi bjbj CC DD GG / gg (godkjent variant)
Svart/hvite "zobel"japanere har genkode amam ellers alt likt (ikke godkjent variantfor utstilling). Og her vil du også kunne få fram en ujevn bruntonet maske i tillegg.

For å få fram svart/hvit japaner trenger du chinchillagenet achi. Denne finnes på fargen chinchilla og white i svart, samt scwarzgrannen og sallander. De to sistnevnte har også dobbelt gult bb, så her vil du få fram japaner svart/hvit med en gang. Problemet er også her at det nok ikke finnes mange dv.vedder schwarzgrannen eller i sallander, og sallander kan til forveksling ligne brun siameser.

Svart/hvit japaner er ikke godkjent i white varianten med go, og du kan da få problemer med evt hvite stikkelshår. Så det beste for deg er jo å få tak i en ren chinchilla dv.vedder (gjerne med gulanlegg). Men jeg er redd det ikke finnes så veldig mange av dette i Norge.

Men det viktigste for deg er å få tak i emner for å starte, så jeg ønsker deg lykke til.

Innlegget er redigert av Lysfjords kaninoppdrett: 31 July 2010 - 12:13

#2 Bruker er avkoblet   Rozetta's Kaninstall 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri
  • Ble med: 20-April 10
  • Navn:Aina Magnus

Postet 31 July 2010 - 12:19

tusen takk for svar:)

#3 Bruker er avkoblet   Hilde Haakenstad 

• Medlem
  • Ikon
  • Ble med: 06-April 06
  • Navn:Hilde Haakenstad

Postet 31 July 2010 - 12:47

For å si det slik, jeg tror du får et større prosjekt å jakte på om du prøver deg på japanerdvergvedder, enn på hermelin i white. Her hos oss sitter det begge deler, men er umulig å få tak i japanere av bra kvalitet som har brukbare tegninger.

Japaner som farge er det derimot veldig mange av, mye av de med slektskap til mine dyr men tegningsmessig er de en katastrofe de aller fleste av de. I sommer har vi av ca 50 japanerunger totalt kun fått en som holder mål, men denne er heller ikke perfekt.

Så skal du begynne emd japaner håper jeg virkelig du har tolmodighet, for det tregs i bøtter og spann. White derimot er det da ikke helt umulig å få tak i, der kan man pare inn chinchilla og viltgrått uten at det gjør noen skalde, så kommer fargen på sikt. Dessuten finner man mye bedre dyr på hermelin generelt enn det som finnes på dvergveddere her i landet. Både kropp, type, farge og ikke minst pelsmessig, da alle dvergvedderene her i landet sliter med alt for lang pels!!

#4 Bruker er avkoblet   Rozetta's Kaninstall 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri

Postet 31 July 2010 - 13:15

jeg er klar over at dette blir en utfordring:) men jeg liker utfordringer ;)
når jeg bestemte meg i april for å begynne med hermelin i white, var jeg ikke så intr i å begynne med hopping igjen som det jeg er nå. derfor velger jeg å satse mer på dvergvedder.

#5 Bruker er avkoblet   Rozetta's Kaninstall 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri

Postet 31 July 2010 - 20:35

du nevner at hvis man bruker en i fargen sallander, vil man fort få svart hvit japaner,

jeg fant denne siden hvor det er bilde av en dvergvedder unge, og det står skrevet at den er i fargen sallander.
da ble jeg litt sjokkert, for den ungen på bilde har helt lik farge som den ene hannen jeg har her hjemme (som jeg trodde var brun siameser...)
http://www.syrinhagen.vze.com/ (klikk deg inn på farger)

hva er riktig? er den sallander? i få fall blir jeg jo litt glad. for det vil jo si jeg kan bruke hannen i mitt oppdrett:D

#6 Bruker er avkoblet   Lilliot 

• Lilliot Hauknes
  • Ikon
  • Ble med: 09-September 05

Postet 02 August 2010 - 16:26

Sallandere skall ha mörk bukfäreg och en siameser skall ha ljus, så har din hanne mörk så är han kanske sallander. Skillnaden mellan de två utseende mässigt är fösvinnande liten och det händer att dommarna tar fel på sallander och siamesere, speciellt om det är en mörk siameser eller en ljus sallander, det tryggaste är nog en white i svart med japaner eller gul anlag, då vet du att du har en med chinchillagen. skall du vara helt säker på att det inte dyker upp svartvita japanere i zobel så bör du också veta om djuret du köper har skjult anlegg chinchilla, zobel, russer eller vit rödögd :smil:

#7 Bruker er avkoblet   Lysfjords kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri
  • Ble med: 25-May 04
  • Navn:Sølvi Lysfjord

Postet 02 August 2010 - 20:06

Kan det være smart å bruke f.eks. en hvit rødøyd med gulanlegg her? Da får en jo også evt. funnet ut om det ligger zobel i linjen.

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emne