Norsk Kaninforum: Smart burløsning - Norsk Kaninforum

Hopp til innhold

• (2 Sider)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emne

Smart burløsning Trenger hjelp fra kloke hoder!:)

#16 Bruker er avkoblet   Carina 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri
  • Gruppe: Medlem
  • Ble med: 26-December 09
  • Navn:Carina Iversen

Postet 04 July 2010 - 15:28

Se innleggBirgitte Lie,på 04 July 2010 - 13:13, sa:

Edit: Regner med du har sett på flere av de linkene før .. Innpå "tråden med mangen andre linker" så erdet linket til denne: http://kanin.org/for...&st=0&sk=t&sd=a
Det er jo en veldig fin løsning om du vil bygge noe utav noen hyller eller noe sånn :)

Tittet litt på den tråden ja, og ble vel litt inspirert av det "hylleburet" :le:
Men jeg så de hadde noen fine hobbyplater på Maxbo som kan males hvite:
Hobbyplate fra maxbo

Blir en sånn for tynn? Kaninene mine veier ikke så mye (ca 1,29 og 1,6 kg).

Grunnen til at jeg ikke vil ha innhegning eller noe som likner er at jeg føler det tar så grådig med plass.
(Har innhegning inne nå)
Så da tenkte jeg: Bygg bur, kvitt deg med innhegning og innebur og kastrer kaninpusene så de ikke markerer så fælt :D

#17 Bruker er avkoblet   Lilliot 

• Lilliot Hauknes
  • Ikon
  • Ble med: 09-September 05

Postet 04 July 2010 - 15:43

Nejdå den är inte för tunn, klarade jag laga 12 burseksjon av sådana plater med en bredd på 120 cm / burrum där jag hade rexar på upp över 4 kg så skall dina små helt fint kunna bo på bottnar lagade av de hobbyplatene :smil:

Innlegget er redigert av Lilliot: 04 July 2010 - 15:43

#18 Bruker er avkoblet   Carina 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri

Postet 04 July 2010 - 15:50

Se innleggLilliot,på 04 July 2010 - 16:43, sa:

Nejdå den är inte för tunn, klarade jag laga 12 burseksjon av sådana plater med en bredd på 120 cm / burrum där jag hade rexar på upp över 4 kg så skall dina små helt fint kunna bo på bottnar lagade av de hobbyplatene :smil:

Så bra :) Da er det vel bare og kjøpe.
Men jeg har et spørsmål:
Holder 140 cm i bredden, 60 cm i dybden og 110 cm i høyden? (To etasjer med trapp opp til 2. etasje)..
Eller må det være større?

#19 Bruker er avkoblet   Lilliot 

• Lilliot Hauknes
  • Ikon

Postet 04 July 2010 - 15:58

det blir 140x2 pga 2 etasjer så 60cm djup och varje etasje blir då ca 55cm under tak?
Borde vara plats nog i massor det för två små kaniner ^_^

#20 Bruker er avkoblet   Carina 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri

Postet 04 July 2010 - 16:13

Se innleggLilliot,på 04 July 2010 - 16:58, sa:

det blir 140x2 pga 2 etasjer så 60cm djup och varje etasje blir då ca 55cm under tak?
Borde vara plats nog i massor det för två små kaniner ^_^

Ja, blir 55 cm under hvert tak :) Så en etasje blir 55 x 60 x 140 cm :)

Bra, da bruker jeg de målene:D

Innlegget er redigert av Carina: 04 July 2010 - 16:14

#21 Bruker er avkoblet   Carina 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri

Postet 22 July 2010 - 18:13

Er det noen som vet hvor mye hobbyplater koster?
Jeg har vurdert å kjøpe et ferdig møbel og bygge om møbelet til et bur, men jeg er usikker på hva som blir billigst av det og å kjøpe hobbyplater.
Mine foreldre mente det kunne være vanskelig å bygge noe eget og få det til å se "ordentlig" ut, og jeg må si meg enig i at det kanskje blir en utfordring.

#22 Bruker er avkoblet   Jannike 

• Nykommer
  • Ikon
  • Ble med: 22-July 10
  • Navn:Jannike Jensen

Postet 27 July 2010 - 18:17

Jeg bygde bur av hobbyplater fra Byggmax. 1 plate på 600x2350x18 mm kostet 349,-. Har omtrent samme mål som du beskriver og tror totalen kom opp i nærmere 3000,-

Buret blir veldig tungt med hobbyplater, men fordelen med solide vegger er at ting kan festes rett på veggen og at platene kan festes rett i hverandre. Da blir det ikke så mange lekter/kanter å gnage på (inni) eller stygt utvendig.

Fronten er av Antonius trådhylle fra IKEA. Den er pulverlakkert, så hvis kaninene skulle gnage på dette, tror jeg at jeg skal bytte. Det har fungert fint i en måneds tid. Er jo ingen vits å gnage når døren står oppe hele tiden :smil:

Mitt bur er på en og en halv etasje, så kan de strekke seg ordentlig i høyden på siden der de går opp til annen etasje. Men det gjør at det ikke er egnet til å dele av, så hvis jeg MÅ skille dem (vet ikke om de bør det for de er bondet) så må jeg ta frem innhegningen som vi bruker inne på hytta.

Vedlagt fil  burløsning.jpg (70.01K)
Number of downloads: 23

#23 Bruker er avkoblet   Carina 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri

Postet 27 July 2010 - 18:41

Det var en fin løsning, Jannike :)
Og fine kaniner :elske:

Men jeg droppet hobbyplater, det ble rett og slett alt for tungvint og alt for dyrt. Var og så på både Coop bygg og Byggmakker. Vurderte også å kjøpe et kjøkkenskapskrog, men det kostet 400 kr stk, og jeg måtte vel ha 4-6 stk, så da ble det dyrt det også. Særlig med tanke på at dørene ikke fulgte med og at man måtte lage tak selv.

Jeg er ingen snekker, og kunne ikke få noe særlig med hjelp fra snekkerne i familien (foreldrene mine), så det ble den enkle løsningen.

Vi kjøpte et skap fra IKEA i går og har satt det opp nå. Nesten i hvertfall! Jeg skal bare bytte ut litt av dørene med kaninnetting.
Men til det trenger jeg stikksag. Kan hende jeg gjør det i kveld, men jeg gjør det i hvertfall i morgen hvis jeg ikke får gjort det i dag.

Det blir 3-4 etasjer til kaninene. + oppbevaringsetasje (til trepellets, kaninpellets, høy, div).
Sjølve skapet kosta litt over 1300 kroner, så det var ikke så verst pris egentlig.

Og jeg føler det er så vanskelig å få ting til og se bra ut når man snekrer selv, med mindre man har tid til det og talent for det.
Jeg er en ordentlig stressa person, så jeg tar meg ikke tid til sånt, og jeg er så innmari kritisk, så hadde vel aldri i verden blitt ferdig om jeg skulle snekret selv.

Det eneste jeg sliter litt med er en god trappeløsning i burene. Jeg vil ha trapper som ikke tar opp så mye plass.
Jeg har nå sittet og tenkt litt og fundert på dette her og kommet opp med en løsning som kanskje ikke tar allverden med plass, men om noen har trappeforslag tar jeg dem imot med åpne armer altså.

#24 Bruker er avkoblet   Lilliot 

• Lilliot Hauknes
  • Ikon

Postet 27 July 2010 - 18:57

Varf¨r inte kika på finn.no det är ofta att folk ger bort hela köksinredningar när de skal byta ut och underskapene kan säkert användas. annars så är dte heløt säkert andra möbler som ges bort som enkelt kan byggas om till kaninbur ;)

Som trappa så lagar du bara en plank med små lister på eller möjligen sådant som du kan limma på som är antiskli.

#25 Bruker er avkoblet   Carina 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri

Postet 27 July 2010 - 19:00

Ja, det er nesten garantert mye som gis bort som man kunne brukt :)

Jeg tenkte å lime på biter av dørmatter på trappene, så det ikke sklir :p
Men tenkte på formen på trappene :)

Innlegget er redigert av Carina: 27 July 2010 - 19:00

#26 Bruker er avkoblet   Lilliot 

• Lilliot Hauknes
  • Ikon

Postet 27 July 2010 - 19:08

Hade väntat med trappan till jag visste hurdant skåp/burlösning du får till, möjligen är det hyllor nog så att kaninerhna klarar att komma sig uppöver bara med hjälp av de ( om man t.ex skär hål i golvet till etasjen över om den inte är allt för högt upp. alternativt såp kan du nu bara sätta fast trapphyllur så djuren kan komam sig upp på väggfast lösning.

Bara fantasin som sätter stopp där, har nu själv funderingar på att få mig innekanin om et tag och kommer då garanterat att leta efter en möbel som passar in med resten av möblerna i huset och bygga om denna. Likadant jobbar jag med en tanke på attfå byggt om en eller annan mnöbel till papegojbur eftersom de burarna jag har till gojorna nu a tar enormt mycket mer plats än de ger och heller inte ser speciellt fina ut där de står på stua. Möjligheten kan nu kanske bli en allt i ett lösning, kanin/fågelreol av något slag :le:

#27 Bruker er avkoblet   Carina 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri

Postet 27 July 2010 - 19:14

Ja, man må nok fantasere og være litt kreativ :p
Jeg skal se an litt hvordan løsningen blir med hyllene, alle hyllene er jo ikke på plass enda.
Mangler vel 2 hyller til. Og de må jeg lage selv.

Det inneburet vi bygger til kaninene nå er jo et bur vi kan bruke til alle våre kaniner fremover (hvis det blir flere, jeg har hørt rykter om at samboeren min ikke vil ha flere dyr noen gang!). Så det er en investering i mine øyne.

Er litt artig å ha noe og pusle med også da. Sitte og lure på hvordan man skal bygge det og det og kanskje klippe litt og sage litt.
Jeg liker praktisk arbeid :le:

#28 Bruker er avkoblet   Lilliot 

• Lilliot Hauknes
  • Ikon

Postet 27 July 2010 - 19:49

aldrig ha fler husdjur :le: Har hört den några gånger ja, sambon menade nu kaninerna var mina och bara mina, men blir allt mer intresserad hela tiden ;)

Praktiskt arbete med att konstruera något är väl alltid lika skojigt, håpøøer opå med en ny burseksjon som skall vcar i kaninstallet jus tnu, efter måbnag om och men så kom jag fram till att bygag en och en etasje som då var lösa i förhåpllande till varandra, detta f¨r att de skulel vara enklare att flytta, har egentligen bara skillevegger/høynettingvegger och översta etasjen kvar att bygga innan det kan sättas in till kaninerna och bebos, jonglerade lite med antal rum och hur stora dessa skulel vara och om jag skulel ha flyttbara väggar, men har kommit fram till att de 2 understa etasjene får 2 rum var, alltså 4 rum och den översta får tre mindre rum till ungar/ungdjur under uppväxt. Antagligen sätter jag in høyhekk från front och baköver då det är enkllaste med tanke poå att man slipper lägga in nytt hö hela tiden, kaninerna riskerar inte att sätat sig fast så som ungar kan göra i lösa hönät ( har upplevt det ett par gånger med tragiskt utfall) de största rummen blir på 90x66cm kanske inte det största, men borde vara en grei storlek ändå (nästan 0,6kvm) och så skall det givetvis in hyllor i varje rum, de tre minsta rummen blir alltså då bara till ungar som skall i egen bur och av liten rex storlek, storlekarna där blir då 60x66 + hylla.. Tro, det har blivit tecknande och tänkande delux, har ju lärt en del genom åren när jag har byggt burar tidigare och stora monster sektioner med helt fasta etasjer är helt hopplösa att flytta på, så det måtte bli något som gav allt det de större seksjonerna gav, men ändå vara mer hanterbart.

Men ser fram till att starta på fågel/kaninreol planerna, saken där är att det måste se lite fint ut eftersom det skall stå i stua. fördelen är att vi har furumöbler och detta får man ofta billigt brukt och det kan med fördel byggas om till både det ena och det andra.

Praktiskt arbete är moro :le:

Innlegget er redigert av Lilliot: 27 July 2010 - 19:51

#29 Bruker er avkoblet   Martha 

• Martha Hesvik Thomsen
  • Ikon
  • Ble med: 22-January 05

Postet 28 July 2010 - 21:14

Se innleggTaleBakken,på 04 July 2010 - 18:02, sa:

I tråden om kuber som innhegning ligger det et bilde av en smart løsning. http://kaninforum.no...0&#entry9329565 . Hvis jeg hadde hatt innekaniner, hadde jeg prøvd meg på noe sånt :D

noen som vet hvor vi kan få tak i disse kubene? skulle veldig gjerne hatt disse til elias. ekstremt grei løsning for en fremtidig student som trenger å ha et bur man kan endre litt på iforhold til leiligheter osv.. :)

#30 Bruker er avkoblet   Mia K 

• Medlem
  • Ikon
  • Ble med: 10-January 10
  • Navn:Mia Kristoffersen

Postet 28 July 2010 - 22:45

Må bare først innrømme at jeg har skummles innleggene, og vet ikke om dette er segt før..? :p

Men et lite trappetips: Om skapet er bredt, kan du kanskje lage hyller og/eller kasser som de kan hoppe oppå. Om du lager et hull i etasjen over, kan de jo bare hoppe igjennom? :)
Er ikke en spessielt gjennomtenkt idè, men tenkte å dele den alikevell?? :uskyldig:

• (2 Sider)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emne