Norsk Kaninforum: Ujevne unger kull 19. 1 med melkebarter - Norsk Kaninforum

Hopp til innhold

• (2 Sider)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emne

Ujevne unger kull 19. 1 med melkebarter

#1 Bruker er avkoblet   Lysfjords kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri
  • Gruppe: Medlem
  • Ble med: 25-May 04
  • Navn:Sølvi Lysfjord

Postet 31 July 2010 - 11:06

Kull 19 er 10 dager i dag. Det ble født 4 stk: 2 viltgule, 1 viltgrå og disse var kjempestore fødte, og 1 hvit blåøyd som så veldig liten ut i forhold, men den er nok normal. For eksakt 1 uke siden, så begynte den lille hvite å sakke akterut å bli slunken og rynkete, mens de andre tre hadde est ut noe enormt med svulmende mager. Siden det var viktig for meg at den hvite lever opp, så fjernet jeg den største som var viltgrå. Og det har hjulpet. Den hvite er nå rund og god i magen, men omtrent bare halv størrelse av sine 2 viltgule søsken. Det ser ikke slik ut på bildet, da alle krummer seg sammen, men jeg kjenner en betydelig vektforskjell i hånden min.

http://i42.photobucket.com/albums/e343/Lysfjord/Kull19-10.jpg

Den hvite beholdes og begge de viltgule er reservert, den ene kun dersom det er en jente.

Jeg er ikke vant med slik størrelsesforskjell innad i kull, så jeg stusser veldig her hvilke gener som spiller inn. Morfar er Snödrottningens Julius med svenske og tyske linjer jeg ikke kjenner, og farfarsmor er fra annen oppdretter. Så nå lurer jeg jo veldig på hvor store disse ungene blir. De viltgule har i dag også allerede åpnet øynene på 10. dag. Mens den lille hvite har de fortsatt uåpnet.

Noen som har erfaring med at slike kjempestore nyfødte unger faktisk blir store som voksne eller vil dette stabilisere seg? Jeg tror de blir store.

EDIT 1. aug.: Den ene viltgule (dersom det er jente) er avbestilt, så da er en ledig for salg. :)

Innlegget er redigert av Lysfjords kaninoppdrett: 07 August 2010 - 11:49

#2 Bruker er avkoblet   Lilliot 

• Lilliot Hauknes
  • Ikon
  • Ble med: 09-September 05

Postet 02 August 2010 - 06:05

Har nu bara upplevt liknande på hermelin, då skillnaden mellan "padder" och de ungarna som har dvärg gen som ju aldrig blir lika stora som de "normalstora". så med mindre det inte är dvärg gen på den lilla där så är det ett eller annat som inte är helt som det skall.. Den ser ju normal ut, bara mindre än sina syskon så den kan bli spännande att följa den lille vite med vikt och tillväxt framöver :)

#3 Bruker er avkoblet   Lysfjords kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri

Postet 02 August 2010 - 09:13

Problemet Lilliot er ikke at den hvite er liten. Den ser normal ut i størrelsen. Det er de andre 2 viltgule som er kjempesvære. Den største til høyre i bildet er like stor som de 3 uker gamle ungene jeg har i et annet kull på 4 stkr.

Dere vil ikke tro hvor store og tunge de er. Jeg har ikke veid, men jeg kan godt gå ut etter kaffen å veie og så veie en av de 3 uker gamle ungene til sammenligning.

Innlegget er redigert av Lysfjords kaninoppdrett: 02 August 2010 - 09:13

#4 Bruker er avkoblet   Lilliot 

• Lilliot Hauknes
  • Ikon

Postet 02 August 2010 - 10:57

oki, så du har alltså fått några bamsar av ett par dvv ungar :forvirret: Jo jag hade nog det någon gång när jag hade dvv,m men det var då med något avelsdjur som var något över godkänd storlek, så naturligt nog blev en del av ungarna också större än andra.
Säker på att det inte är LTV inne i bilden där ;) :p (inte styggt menat Sølvi)

De största av ungarna i mina sådana kullar brukade förbli stora dvs lägga sig på en vikt på ca 2 kg, är inte säkert dina ungar blir såpass utan bara är av de typen att de tillgodogör sig mjölken oerhört bra och i så fall så blir de kanske bara något större än den normalstora som vuxen. Det är ju individuella skillnader, vissa växer och utvecklar sig fortare än andra. :)

Innlegget er redigert av Lilliot: 02 August 2010 - 11:01

#5 Bruker er avkoblet   Lysfjords kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri

Postet 02 August 2010 - 11:08

Da har jeg veid. De viltgule 12 dager gamle ungene veier 210g og den hvite blåøyde eksakt 100g. Jeg kontrollveide en av de 3 uker gamle ungene, som veier eksakt 200g. Så min antagelse ble herved bekreftet. Den viltgrå jeg fjernet, slik at den hvite skulle ha sjanse til å leve opp, var enda større.

Videre tror jeg begge de viltgule er hanner og den hvite blåøyde en hunn. Den beholdes uansett :)

Liten tysk vedder? Heller da Fransk vedder :le: Men det ligger jo andre linjer enn mine lenger bak her på begge foreldrene, og jeg har jo ikke kjennskap til hva som kan ligge langt langt bak.

EDIT: Mor Lysfjords Juleglede 94,5p veide 6 mndr. gammel kun 1580g, men far Lysfjords Gulveis er stor og veide 6 mndr. gammel 1800g. Så de viltgule slekter vel da på sin far, selvom han ikke var spesielt stor som nyfødt, slik disse 2 var.

Innlegget er redigert av Lysfjords kaninoppdrett: 02 August 2010 - 12:14

#6 Bruker er avkoblet   Lysfjords kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri

Postet 07 August 2010 - 11:47

Nå har jeg også en liten hvit blåøyd med melkebarter Marit. 8-)

Kullet er i dag 2 og en halv uke gamle. Den lille hvite blåøyde er ikke frisk og begynner å henge veldig etter sine 2 kjempestore viltgule brødre. Den har ikke vett på å holde seg i rede når det er dags for pupp, og ser syk ut. Men siden jeg fjernet den aller største i kullet 3 dager etter fødselen, slik at den hvite skulle ha en sjanse, hjalp en stund. Men nå er jeg redd for at det ikke går likevel. Siden jeg allerede har foretatt tiltak i håp om å redden denne hvite jenta, så ga jeg hun i sted 5 ml lunken vikingmelk, som hun drakk begjærlig. Etterpå veide jeg hun og hun veide kun 120g. Jeg veide en av de viltgule for å sammenligne, og den veide 300g, og ser ut som en "monsterkanin" i forhold til den hvite.

Jeg er redd at jeg støttefôrer for sent eller at det kan være noe feil innvendig med den hvite. Men jeg gjør nå et siste forsøk. Det er flere år siden jeg ga vikingmelk i håp om å redde noen unger.

#7 Bruker er avkoblet   Karmsunds kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri
  • Ble med: 17-April 07
  • Navn:Marit Fosen

Postet 07 August 2010 - 12:03

Se innleggLysfjords kaninoppdrett,på 07 August 2010 - 12:47, sa:

Nå har jeg også en liten hvit blåøyd med melkebarter Marit. 8-)

Kullet er i dag 2 og en halv uke gamle. Den lille hvite blåøyde er ikke frisk og begynner å henge veldig etter sine 2 kjempestore viltgule brødre. Den har ikke vett på å holde seg i rede når det er dags for pupp, og ser syk ut. Men siden jeg fjernet den aller største i kullet 3 dager etter fødselen, slik at den hvite skulle ha en sjanse, hjalp en stund. Men nå er jeg redd for at det ikke går likevel. Siden jeg allerede har foretatt tiltak i håp om å redden denne hvite jenta, så ga jeg hun i sted 5 ml lunken vikingmelk, som hun drakk begjærlig. Etterpå veide jeg hun og hun veide kun 120g. Jeg veide en av de viltgule for å sammenligne, og den veide 300g, og ser ut som en "monsterkanin" i forhold til den hvite.

Jeg er redd at jeg støttefôrer for sent eller at det kan være noe feil innvendig med den hvite. Men jeg gjør nå et siste forsøk. Det er flere år siden jeg ga vikingmelk i håp om å redde noen unger.
Jeg tror det går bra med den. Du skulle sett hvor langt nede Lillegull var første gangen jeg grep inn, hun veide under 30 gr. Så lenge hun drikker begjærlig, er ikke håpet ute. Hun er bare for svak til å nå fram ved melkebaren.

#8 Bruker er avkoblet   Lysfjords kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri

Postet 09 August 2010 - 13:55

Avlivet den lille hvite jenta i kull 19 mellom Juleglede og Gulveis. Hun hang etter sine 2 store viltgule brødre, og virket syk og mager 2 og en halv uke gammel. Da jeg sjekket tenner etter å ha tilleggsfôret med både Vikingmelk og Critical Care i 2 døgn siden lørdag, så jeg at hun hadde missdannede tenner og var kraftig underbitt. Undertennene var smale og lange (nesten opp i overleppen), og hun manglet dessuten helt venstre overtann. Siden jeg ikke vet om dette skyldes det klassiske arvelige bittfeilsgenet Mandibular Prognathism, tas begge foreldre ut av avl.

Jeg har også rådført meg med "min" veterinær, som tar imot begge foreldre. Hun mener at et kraftig underbitt kan også være skyld i dårlig sugeevne. Hva dette her skyldes arv eller ervervet skade eller noe annet som kan være årsak til missdannelsene blir bare spekulasjoner. Men jeg tar for sikkerhets skyld ut både Juleglede og Gulveis. Den ene hannen er reservert og skal kastreres og bli kosekanin. Den andre hannen i kullet blir nok avlivet.

#9 Bruker er avkoblet   Karmsunds kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri
  • Ble med: 17-April 07
  • Navn:Marit Fosen

Postet 09 August 2010 - 14:55

Det var trist det skulle ende slik.

#10 Bruker er avkoblet   CecMB 

• Cecilie Børgund
  • Ikon
  • Gruppe: Supermoderator
  • Navn:Cecilie Børgund

Postet 09 August 2010 - 15:53

Det var merkelige greier. Jeg har hatt en del underutviklede og tynne unger gjennom tidene, men ikke opplevd at de får defekter av det (om det var det du lurte på?). Hadde en unge med defekt i munnen i fjor, den hadde en utvekst i ganen, og denne ble avlivet 2 dager gammel (den hadde ikke sugeevne).

Dette trenger jo ikke være noe arvelig, kan være en tilfeldig feil laget på fosterstadiet. Men bra du tar det så seriøst!

Mvh Cec

#11 Bruker er avkoblet   Lysfjords kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri

Postet 09 August 2010 - 16:02

Se innleggCecMB,på 09 August 2010 - 15:53, sa:

Det var merkelige greier. Jeg har hatt en del underutviklede og tynne unger gjennom tidene, men ikke opplevd at de får defekter av det (om det var det du lurte på?). Hadde en unge med defekt i munnen i fjor, den hadde en utvekst i ganen, og denne ble avlivet 2 dager gammel (den hadde ikke sugeevne).

Dette trenger jo ikke være noe arvelig, kan være en tilfeldig feil laget på fosterstadiet. Men bra du tar det så seriøst!

Mvh Cec

Ja dette er helt sikkert medfødt, men helt unormalt at tennene i undermunnen skulle være så lange allerede. De var ikke skjeve, bare smale og så ut som vasse syler de tennene som var der. Ungen var jo for liten til å begynne å tygge fast føde og dermed slipe tennene korrekt. Og så kraftig underbitt har ikke jeg sett før.

De tilfellene jeg har hatt av underbitt, så har dette kommet gradvis, fra tangbitt (mikroskopisk underbitt) ved 3 uker som har gått "gærne veien". Veterinæren syntes også det hørtes merkelig ut, og mener at jeg i første omgang kun fjerner foreldrene. Og så får jeg se hva som evt. kan dukke opp i neste års avl.

Hadde jeg ikke begynt å tilleggsfôre, så hadde nok denne ungen ligget død en dag, og jeg ville aldri ha oppdaget feilen med tennene.

Jeg gikk for sikkerhets skyld ut til kullet mellom Aronia og Georg som var 2 uker nå på fredag og sjekket alle tennene på de 5 ungene for å sammenligne. Og alle har begynt å få overbitt og flotte og brede og normalt lange tenner med glatt flate, slik tenner på diende unger skal være.

Innlegget er redigert av Lysfjords kaninoppdrett: 09 August 2010 - 16:04

#12 Bruker er avkoblet   Lilliot 

• Lilliot Hauknes
  • Ikon

Postet 09 August 2010 - 17:26

Det var inte dverg gen ( det andra som inte är på hermeliner)? I så¨fall så är det en av naturens luner, har haft detta bland både marsvoin och undulater någon gång och är inte genetiskt. Men ger ofta ungarna feluytveckling så som underutveckling eller felutveckling av nebb och tänder, förstorat hjärta eller underutveckling i indre organ.

Räknar väl egentligen med att din veterinär kan något om dvärgväxt på djur och borde kunna dra sammanlikning mellan andra djurslag och kaniner?

Efter det du beskriver så ser det nu inte ut som det vanliga bettfelsproblemet utan någon annan form för deffekt som då möjligen följer med ett dödligt dvärg gen, inte alla individer som föds är som de skall och allt kommer inte av genetiskt nedärftliga problem..

#13 Bruker er avkoblet   Lysfjords kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri

Postet 09 August 2010 - 18:49

Lilliot. Jeg har faktisk sittet i dag og fundert og også kommet på tanken om evt. dverggen. Min kunnskap om dverggen er liten, og jeg savner en forklaring på dverggen opp mot et så kraftig underbitt og missdannede tenner, om det kan trekkes sammenheng mellom disse.

Sporadisk så har jeg jo sett at en og annen unge i kull svinner henn og så ligger død. Dette har skjedd ved ca. 3 ukers alder. Og det kan jo godt tenkes at disse også har hatt samme type defekt. Hva vet jeg? Jeg bruker ikke å tilleggsfôre, men ble vel litt "smittet" av Marit Fosen :)

EDIT: Siden det var 4 født i kullet og 3 av disse var "kjemper", så kan det jo tenkes Lillit at det der noe i det du sier om dverggen her. Jeg fjernet jo den viltgrå som var den største kun 3 dager gammel, da jeg allerde da så at den lille hvite begynte å skrante.

Innlegget er redigert av Lysfjords kaninoppdrett: 09 August 2010 - 19:08

#14 Bruker er avkoblet   Lilliot 

• Lilliot Hauknes
  • Ikon

Postet 09 August 2010 - 21:39

Jag säger nu bara det jag har upplevt med andra typer av djur och vilka fel de med dvärg gen får varierar från individ till individ, man kan ju bara jämföra på människliga dvärgar som ofta också har problem av olika typer.

Har ju haft ett dvärgar i 2 olika rexkull tidigare och dessa har nog inte blivit äldre än en vecka gamla innan de helt enkelt bara har tackat för sig, desverre har jag inte kontrollerat tänder och andra saker på dessa, men dvärg gen på stor rex är ju ingenting "Normalt" då dessa ju inte skall ha det.

Kommer hålla mer uppsikt om det skulle dyka upp igen i varjefall, har som det är nu bara ett djur med "normalt" inte dödligt dvärganlag, så helt uppenbart är det två olika dvärg gener ute och går..

Oavsett jag hade om jag var du inte tatt ut föräldrarna utan försökt en kull till på samma kombination, inte att det är garanterat att ev fel skulle visa sig, men är det det dödliga dvärg genet du hade på din lilla vita så är det som jag sa över "bara" ett av naturens luner och inte något man bör vara rädd för. Förstår ju givetvis att du kan bli oppgitt pga allt som har varit och så nu denna lilla, men att ta ut djur från aveln som har gett en unge med flera uppenbara problem när det inte har varit några genetiska problem i linjerna tidigare.. Det kan vara en engångsföreteelse och så länge du nu har en veterinär som foprskar på kanin och tar emot djur som du inte skall ha vidare i aveln så kunde ju denna kunnskapen också komma andra till godo senare.

Sedan har man nu detta med bollehoder på vissa raser, vi vet väl på ett vis att "bollehode på bollehode" i varjfall på marsvin ofta kan föra till problem. Man bör alltså inte para ett rundhuvat marsvin med ett likandant utan väljer ett djur med något längre huvudform. Detta för att vissa avkommor riskerar att få broblem med bland annat bett, men också pga att det kan bli svårt för djuren att föda ut ungar som är för kraftiga i huvudet ( se bulldog på hund som exempel). Kan inte samma sak ske med kanin?

När det kommer till tilleggsfôringen så måste ju detta bli upp till var och en och ibland så är det en eller annan unge man har väntar lite extra på och vill ge den en extra chans, jag har gjort det samma med ett par ungar vars mor dog f¨ro en del år sedan, dvs 2 av 4 ungar fick adoptivmor hos en väninna eftersom hennes kanin hade jämngamla ungar, men hon kunde inte ta sig av mer än 2 extra, de två sista försökte jag flaska upp, men det gick i 1,5 vecka så "stoppade de bara upp". Jag flaskar inte upp efter det eftersom jag vet att det ofta ger svagare individer, men var och en måste ta sina egna val för sina djur :smil:

Innlegget er redigert av Lilliot: 09 August 2010 - 21:51

#15 Bruker er avkoblet   Lysfjords kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri

Postet 09 August 2010 - 21:59

Lilliot skrev:

Sitat

Oavsett jag hade om jag var du inte tatt ut föräldrarna utan försökt en kull till på samma kombination

Dette var Juleglede sitt 2. kull. Første kullet hun fikk var med Gulveis sin halvbror Smørbukk, der begge har Lysfjords Gullungen som far. I det kullet var det kun 3 stk. og alle var friske og fine. Jeg har beholdt 2 fra dette kullet: Sennep viltgul hann og Julerose hvit blåøyd hunn. Disse kan jeg søskenparre neste år og se hva som evt. dukker opp. Men det blir som all statistikk, at selv om det ligger dårlige gener der, så er det ikke sikkert at det dukker opp.

Juleglede og Gulveis tas ut av avl. Gulveis skulle til annen oppdretter, men hun har fått beskjed at han tas ut av avl og avlives. Jeg kommer ikke til å sitte med begge disse over vinteren bare for å ta samme kombinasjon neste år. Videre er jo Juleglede og Gulveis i slekt, da Juleglede sin mor Molte er halvsøster med Gulveis med samme mamma Tomboy.

Så sitter jeg jo også med både Villvin og Hvitveis, som er kullsøstre med Gulveis, så jeg har jo linjene her. Begge disse har hatt 2 kull hver, der alle ungene har vært OK, bortsett fra en liten miniunge, som jeg fjernet 1 døgn gammel fra Villvin sitt kull. Villvin fikk begge gangene 7 stk. i kullene. Valmue er jo fra Villvin sitt kull, og hun veide 6 mndr. gammel kun 1310g.

• (2 Sider)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emne