Jag säger nu bara det jag har upplevt med andra typer av djur och vilka fel de med dvärg gen får varierar från individ till individ, man kan ju bara jämföra på människliga dvärgar som ofta också har problem av olika typer.
Har ju haft ett dvärgar i 2 olika rexkull tidigare och dessa har nog inte blivit äldre än en vecka gamla innan de helt enkelt bara har tackat för sig, desverre har jag inte kontrollerat tänder och andra saker på dessa, men dvärg gen på stor rex är ju ingenting "Normalt" då dessa ju inte skall ha det.
Kommer hålla mer uppsikt om det skulle dyka upp igen i varjefall, har som det är nu bara ett djur med "normalt" inte dödligt dvärganlag, så helt uppenbart är det två olika dvärg gener ute och går..
Oavsett jag hade om jag var du inte tatt ut föräldrarna utan försökt en kull till på samma kombination, inte att det är garanterat att ev fel skulle visa sig, men är det det dödliga dvärg genet du hade på din lilla vita så är det som jag sa över "bara" ett av naturens luner och inte något man bör vara rädd för. Förstår ju givetvis att du kan bli oppgitt pga allt som har varit och så nu denna lilla, men att ta ut djur från aveln som har gett en unge med flera uppenbara problem när det inte har varit några genetiska problem i linjerna tidigare.. Det kan vara en engångsföreteelse och så länge du nu har en veterinär som foprskar på kanin och tar emot djur som du inte skall ha vidare i aveln så kunde ju denna kunnskapen också komma andra till godo senare.
Sedan har man nu detta med bollehoder på vissa raser, vi vet väl på ett vis att "bollehode på bollehode" i varjfall på marsvin ofta kan föra till problem. Man bör alltså inte para ett rundhuvat marsvin med ett likandant utan väljer ett djur med något längre huvudform. Detta för att vissa avkommor riskerar att få broblem med bland annat bett, men också pga att det kan bli svårt för djuren att föda ut ungar som är för kraftiga i huvudet ( se bulldog på hund som exempel). Kan inte samma sak ske med kanin?
När det kommer till tilleggsfôringen så måste ju detta bli upp till var och en och ibland så är det en eller annan unge man har väntar lite extra på och vill ge den en extra chans, jag har gjort det samma med ett par ungar vars mor dog f¨ro en del år sedan, dvs 2 av 4 ungar fick adoptivmor hos en väninna eftersom hennes kanin hade jämngamla ungar, men hon kunde inte ta sig av mer än 2 extra, de två sista försökte jag flaska upp, men det gick i 1,5 vecka så "stoppade de bara upp". Jag flaskar inte upp efter det eftersom jag vet att det ofta ger svagare individer, men var och en måste ta sina egna val för sina djur :smil:
Innlegget er redigert av Lilliot: 09 August 2010 - 21:51