Senest i går kveld etter kl 21 (hvem er det som ringer ukjente på en fredagskveld etter 2100)? Jeg gjør i allefall ikke det, da jeg respekterer andres kveldstid, og så hast kan det da ikke ha med kaninkjøp. Så allerede her ble jeg skeptisk.
Personen presenterte seg og sa at de holdt på og var snart ferdig med å bygge kaninbur. De ville kjøpe kanin til sin datter, og det behøvde ikke være stamtavlekanin eller utstillingskanin. Jeg blir mer skeptisk og sier at det er kun det jeg har. Jeg spurte om alder på datteren og hun var kun 9 år. Da gjør jeg oppmerksom på dyrevernloven, og sier at jeg må ha garanti fra foreldre at det er de som kjøper og er ansvarlig for kaninens stell. De skulle ha kanin NÅ. Jeg sier at jeg ikke har ledige før i slutten av neste uke etter at flere oppdrettere har vært her og hentet, og sa at jeg uansett regnet med å ha ledig en hann fra kull 15. Da viser det seg at de skal ha en hunn, og jeg spør om grunnen til det. Jo de vil ha kaninunger. Jeg spør litt mer og merker at personen begynner å bli klar til å avslutte samtalen, men sier at de har erfaring med dyr fra før, men da vil de kontakte andre med en gang, og spør om jeg vet om noen. Det gjør jeg selvfølgelig ikke og samtalen avsluttes.
Jeg blir mer og mer skeptisk til å selge unger, og spesielt hunner, der det er stor risiko ender som avlshunner hos personer med minimal kunnskap eller som leketøy til små barn. Spesielt skeptisk blir jeg når personer ringer og overhode ikke spør om noen verdens ting, kun at de skal ha kanin umiddelbart, og når jeg etterspør om en del ting, så merker jeg at det ikke faller i smak hos den jeg snakker med.
Jeg har sagt nei til ganske mange i år.
Er jeg for streng ?
Innlegget er redigert av Lysfjords kaninoppdrett: 31 July 2010 - 14:48

Logg inn
Registrer
Hjelp

Multisitat