Norsk Kaninforum: Er jeg streng ? - Norsk Kaninforum

Hopp til innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emne

Er jeg streng ?

#1 Bruker er avkoblet   Lysfjords kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri
  • Gruppe: Medlem
  • Ble med: 25-May 04
  • Navn:Sølvi Lysfjord

Postet 31 July 2010 - 14:46

Nå har jeg sagt nei til flere eller bedt de ringe tilbake om 1-2 uker, da jeg ikke har ledige unger for salg akkurat nå pga. at det kommer oppdrettere hit også fra Sverige i neste uke, og skal velge først fra de jeg kan slippe fra meg.

Senest i går kveld etter kl 21 (hvem er det som ringer ukjente på en fredagskveld etter 2100)? Jeg gjør i allefall ikke det, da jeg respekterer andres kveldstid, og så hast kan det da ikke ha med kaninkjøp. Så allerede her ble jeg skeptisk.

Personen presenterte seg og sa at de holdt på og var snart ferdig med å bygge kaninbur. De ville kjøpe kanin til sin datter, og det behøvde ikke være stamtavlekanin eller utstillingskanin. Jeg blir mer skeptisk og sier at det er kun det jeg har. Jeg spurte om alder på datteren og hun var kun 9 år. Da gjør jeg oppmerksom på dyrevernloven, og sier at jeg må ha garanti fra foreldre at det er de som kjøper og er ansvarlig for kaninens stell. De skulle ha kanin NÅ. Jeg sier at jeg ikke har ledige før i slutten av neste uke etter at flere oppdrettere har vært her og hentet, og sa at jeg uansett regnet med å ha ledig en hann fra kull 15. Da viser det seg at de skal ha en hunn, og jeg spør om grunnen til det. Jo de vil ha kaninunger. Jeg spør litt mer og merker at personen begynner å bli klar til å avslutte samtalen, men sier at de har erfaring med dyr fra før, men da vil de kontakte andre med en gang, og spør om jeg vet om noen. Det gjør jeg selvfølgelig ikke og samtalen avsluttes.

Jeg blir mer og mer skeptisk til å selge unger, og spesielt hunner, der det er stor risiko ender som avlshunner hos personer med minimal kunnskap eller som leketøy til små barn. Spesielt skeptisk blir jeg når personer ringer og overhode ikke spør om noen verdens ting, kun at de skal ha kanin umiddelbart, og når jeg etterspør om en del ting, så merker jeg at det ikke faller i smak hos den jeg snakker med.

Jeg har sagt nei til ganske mange i år.

Er jeg for streng ?

Innlegget er redigert av Lysfjords kaninoppdrett: 31 July 2010 - 14:48

#2 Bruker er avkoblet   Skogveien 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri
  • Ble med: 15-February 08
  • Navn:Camilla Fevåg

Postet 31 July 2010 - 14:54

Nei du er ikke for streng. Skulle bare mangle.

Jeg har også latt være å selge til en del. Vi vil jo at kaninbarna våre skal få det godt.
Har folk nesten ikke tid til å komme å se på kaninen før de er leveringsklar. Eller om de må ha en med det samme ja så er ikke noen jeg vil selge kanin til. Da blir de heller hos meg til et godt hjem dukker opp :)

Innlegget er redigert av Skogveien: 31 July 2010 - 14:56

#3 Bruker er avkoblet   Carina 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri
  • Ble med: 26-December 09
  • Navn:Carina Iversen

Postet 31 July 2010 - 14:56

Nei, jeg synes ikke du er for streng. Man burde være såpass streng. Når man selger et dyr, skal man sørge for at dyret kommer til et godt hjem hos mennesker som har nok kunnskap om dyret, som behandler dyret bra og som respekterer dyret.
Hvis noen virker litt merkelige eller forhaster seg, sier man nei.

Jeg synes det er bra at du sorterer ut de som virker som de beste fremtidige kanineierne :)
For min erfaring er at hvis magefølelsen sier at det ikke er helt riktig å selge et dyr til noen, stemmer det som oftest.

Når du gjør det på den måten du gjør det på, er det nok større sjanse for at kaninene får et godt hjem.
;)

#4 Bruker er avkoblet   Akasha 

• Medlem
  • Ikon
  • Ble med: 09-June 08
  • Navn:Stina Nilssen

Postet 31 July 2010 - 14:57

Om du er streng? Ja. Og takk og lov for det :D Det er alt for mange som slenger kaninene etter den første (og ikke alltid beste) som tar kontakt. Og så ender det med at ungene er lei kaninen etter to måneder og da blir kaninen gående for lut og kaldt vann i et bur frem til foreldrene blir lei og slipper løs kaninen.

Jeg synes det er kjempeflott at du er litt "streng" på hvem du selger kaninen til. Å kjøpe et levende vesen skal man ikke ta lett på, og det skal i allefall ikke være et impulskjøp fordi datteren på ni plutselig ville ha kanin, NÅ.

#5 Bruker er avkoblet   Lilliot 

• Lilliot Hauknes
  • Ikon
  • Ble med: 09-September 05

Postet 31 July 2010 - 15:39

För str
ang är du inte och kman skall då ha den rätten som uppfödare att v
alja sina köpar, har också upplevt att en failj måtte ha en kanin med en gång till ett barn på 6 år och det skulle vara en julegave. Sa som det var att jag sålde inte djur utan att hela familjen involverade sig och att en kanin kanske inte var det bästa djuret till en 6 åring.

pappan blev märkbart irriterad och sa att det var då upp till de vad de ville ge sina ungar av djur.

Han fick till svar att är den så han skall ha det så får han köpa djur någon annanstans, för jag säljer inte levande leker.

Må hända jag också är sträng då :p

#6 Bruker er avkoblet   Stall Skiftestad 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri
  • Ble med: 05-November 08
  • Navn:Cathrine Jacobsen

Postet 31 July 2010 - 15:57

Skulle ønske jeg var flinkere til å stille de riktige spørsmålene slik at jeg skremte bort de uriktige personene...

For et par dager siden fikk jeg en mail fra finn.no med spørsmål om jeg hadde en hunn. De trengte en de kunne ha sammen med sin hannkanin. De hadde prøvd en annen hann, men de gikk ikke sammen :forvirret:

Vel, jeg svarte som sant var at jeg ikke hadde noen hunner igjen (de jeg har vil jeg iallefall heller stille ut..), og skrev helt kort om det å ha to hanner sammen. Jeg spurte om hannen er kastrert, og skrev at om den er det kan den trolig gå sammen med en hunn.
Det som bekymrer meg er at de ikke nevnte at den var kastrert. Er virkelig folk så "gale" at de har en ukastrert hann og hunn boende i samme bur?

For streng? Tror vi kjenner en som er "verre" enn deg :le:

#7 Bruker er avkoblet   Hilde Haakenstad 

• Medlem
  • Ikon
  • Ble med: 06-April 06
  • Navn:Hilde Haakenstad

Postet 31 July 2010 - 17:45

Jeg har altid avist en del kjøpere, dette gjentar seg hvert bidige år. Folk som skal ha leketøy til ungene mens de selv jobber fram til ferie. Folk som skal ha dyr sammen kjønn uvesentelig, folk som ikke verken vil eller kan finne seg i å vente til kaninungene er store nok, men blir sure for at jeg sier nei, de kan alt om dyr og kaniner kan tas fra mora 4 uker gamle. Jo da velkjent problemer alle som en.

Skal vi drive med oppdrett og bli tatt som seriøse kan vi like godt lære oss ordet NeI først som sist, å prøve å sile ut de verste. Å min erfaring er faktisk at Oslofolk er mye verre enn alle andre, og barna deres er mye mer "snille" mot dyr enn alle andre etter foreldrenes mening. Her her jeg vel sakt nei til mellom 15 og 20 kjøpere hittil i år tror jeg!

Innlegget er redigert av Hilde Haakenstad: 31 July 2010 - 17:46

#8 Bruker er avkoblet   Karmsunds kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri
  • Ble med: 17-April 07
  • Navn:Marit Fosen

Postet 31 July 2010 - 18:48

Se innleggStall Skiftestad,på 31 July 2010 - 16:57, sa:

Skulle ønske jeg var flinkere til å stille de riktige spørsmålene slik at jeg skremte bort de uriktige personene...

For et par dager siden fikk jeg en mail fra finn.no med spørsmål om jeg hadde en hunn. De trengte en de kunne ha sammen med sin hannkanin. De hadde prøvd en annen hann, men de gikk ikke sammen :forvirret:

Vel, jeg svarte som sant var at jeg ikke hadde noen hunner igjen (de jeg har vil jeg iallefall heller stille ut..), og skrev helt kort om det å ha to hanner sammen. Jeg spurte om hannen er kastrert, og skrev at om den er det kan den trolig gå sammen med en hunn.
Det som bekymrer meg er at de ikke nevnte at den var kastrert. Er virkelig folk så "gale" at de har en ukastrert hann og hunn boende i samme bur?

For streng? Tror vi kjenner en som er "verre" enn deg :le:

Hvem kan det være? Nå ble jeg nysgjerrig :le:

#9 Bruker er avkoblet   Karmsunds kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri
  • Ble med: 17-April 07
  • Navn:Marit Fosen

Postet 31 July 2010 - 18:55

Nei, Sølvi, du er ikke for streng. Ved å stille eventuelle kjøpere ubehagelige spørsmål, samtidig som en gir klart uttrykk for hva en forventer av en fremtidig kanineier, skremmer en forhåpentligvis bort de useriøse. De som da ikke er skremt bort, er vel verdt å ta vare på.

#10 Bruker er avkoblet   Thessa 

• Medlem
  • Ikon
  • Ble med: 13-December 08
  • Navn:Therese Selnes

Postet 31 July 2010 - 20:41

Syns du gjør det eneste riktige her jeg! Dette handler om levende dyr, og jeg ser på det som vårt ansvar som oppdrettere at dyrene vi selger får det bra!

Jeg syns jeg har vært veldig heldig den korte tiden jeg har holdt på. Jeg har avvist kjøpere her også, eller jeg har ikke hørt noe mer etter en del spørsmål.
Jeg er veldig rett frem på telefonen og spør en masse spørsmål før folk får kjøpe kanin. Jeg er ganske spent når det kommer folk hit for å se på kaninene, for jeg manner meg opp til å avvise om jeg får en dårlig følelse.

Jeg har kontakt med noen av de som har kjøpt kjælekanin her, og de har vært kjempeflinke med dyrene sine, noe som gjør meg så utrolig glad :D

Blant annet så er det 2 barnefamilier som har kjøpt kanin her som jeg er veldig stolte av. Den ene familien var her hele 3 ganger før de bestemte seg for hvilken kanin de ville ha. Det var datteren på 13 år som skulle ha kanin, men faren hennes var like engasjert som dattera, spurte masse spørsmål og var generelt like interessert. Ved neste besøk kom hele familen på 4 for å titte. Jeg ble egentlig ganske overrasket over at jeg hørte noe mer ifra de første gangen, siden de ikke fikk kjøpe den kaninen de først var interessert i, og jeg ga også beskjed om at andre oppdrettere og kaninhoppere ble prioritert ved salg, men joda :)

Den andre familien solgte jeg en kanin til i fjor, det var datteren på 12 år som skulle ha kanin. Jeg snakket mye med begge foreldrene hennes, og alt var bare positivt. Denne jenta er helt utrolig flink med dyrene sine :D Hun ringer meg rett som det er viss hun lurer på noe, og gjør det hun får beskjed om. Hun kommer til meg for kloklipp, og hun ringer meg når hun har vært til dyrlegen med kaninen :D

Det som jeg også ser på som positivt er at folk er villig til å kjøre et stykke for å kjøpe kanin av meg, jeg bor jo på landet ca 4 mil ifra byen (Trondheim sentrum).

Innlegget er redigert av Thessa: 31 July 2010 - 20:57

#11 Bruker er avkoblet   CecMB 

• Cecilie Børgund
  • Ikon
  • Gruppe: Supermoderator
  • Ble med: 25-May 04
  • Navn:Cecilie Børgund

Postet 01 August 2010 - 07:51

Nei, du er ikke for streng, du er sånn man skal være som seriøs oppdretter. Jeg har nok skremt bort en del kjøpere med masse inngående spørsmål når jeg merker de ikke er interessert i å få informasjon og rett og slett skal ha kanin "NÅ"! Jeg skremmer også bort en del ved å ha høye priser, heldigvis. Da sitter jeg igjen med de som seriøst vil ha et kjæledyr, som man kjøper en hund, og som derfor både vil ha så mye kunnskap som mulig og godt kan vente to mnd på en leveringsklar unge som passer. At den da koster 500kr synes de er helt fint, flere sier at kaninene er veldig billige med tanke på alt de får med "på kjøpet".

Hadde en kjøper som på mail skrev at hun ville ha to unger fra meg. Jeg henviste til hjemmesiden (dette var da den fremdeles var noenlunde oppdatert 8-) ) og ventet at hun da ville titte litt rundt og forstå hva slags oppdrett jeg hadde. Hun svarte raskt, og da skulle hun ha to unger hun hadde valgt fra salgssiden, og ville hente dem I DAG!!. Joda, problemet var jo bare at ungene var 3 uker gamle, noe det ble tydelig informert om på salgssiden.... Da begynte jeg å lukte lunta så jeg begynte å stille spørsmål som "Hva slags kaninerfaring har dere fra før?" osv. Da sluttet hun å svare på mail... Om ikke folk tåler slike spørsmål er de ikke særlig seriøse!

Jeg synes det er viktig at vi er strenge og kritiske. Det er vår jobb som selgere av dyr.

Mvh Cec

#12 Bruker er avkoblet   Neadalens kaninoppdrett 

• Medlem
  • Ikon
  • se galleri
  • Ble med: 24-June 09
  • Navn:Gunnild Kveldstad

Postet 02 August 2010 - 12:31

Bra vi er strenge,det må til får å luke bort de useriøse ..

Har fått så mange rare henvendelser, den mest spesielle må være denne:

Nabojente kommer til meg når jeg er ute å steller med kaninene,å spør om hun kan få leie en kanin for 2 mnd.
Mamman hennes hadde sagt at det var greit for henne,men Pappan ville ikke ha kanin (Jenta er 10 år)..
Datteren min kom ut(hun er 8 år),nabojenta sier:En vennine av Mamma har masse Jentekaniner,så vi må ha en hann kanin.Så kan venninen til Mamma parre hunn kaninene sine med Hannenhttp://kaninforum.no/public/style_emoticons/default/forvirret.gif http://kaninforum.no/public/style_emoticons/default/forvirret.gif
Jeg avventer med å si noe,så forteller hun til datteren min at de har en katte,som faren ikke liker.Å han bruker å dra katten i halen når han er sint på den.For han liker ikke katter han skjønner du..Å jeg er allergisk mot katter jeg,men ikke mot kanin.
Da sier jeg at jeg selger ikke kaniner til barn ,å at vi ikke leier ut kaninerhttp://kaninforum.no/public/style_emoticons/default/himle.gif http://kaninforum.no/public/style_emoticons/default/himle.gif
Å at alle må være snille mot dyr,voksne også.
Men hun jenta snakker videre om at hun skal leie kanin å det er helt greit for mammaen.Jaja.noe kanin får de iallefall ikke av oss.Det er bra sikkert.
Håper virkelig at jenta fant på det med å leie kanin,å at det ikke er moren som innbiller seg at jeg låner ut kaniner.Så de kan parre den med hennes vennines kaniner ,får så å levere den tilbake når de blir lei av den.Som en leke..Huff,blir så irritert over folk altså...
Å hvilken vranglære dette barnet får om dyr,som om de ikke er verdt noen ting....

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare på dette emne